Blog

A majom tudat megszelídítése

Ha azok közé tartozol, akik annak reményében kezdtek bele a cikk olvasásába, hogy valódi majmok megszelídítésében kapnak majd pár hasznos tippet, akkor sajnos már most el kell szomorítsalak. Viszont szerintem számodra különösen jól fog jönni a cikk elolvasása!

Akkor hogy jön ide a majom tudat?

A majom tudat nem más mint folyton zakatoló elménk metaforája. Képzeld el, hogy tudatunk ketrecében egy kettyós kismajom féktelen visítozás közepette ugrál fel alá. Ezzel állandóan gondolatokat és érzelmeket gerjeszt, melyek felborítják a belső harmóniánk és zavarttá tesznek. Ez végül a valóságunk is eltorzítja. Emiatt van, hogy egy-egy szituációt csak félelmeink, elvárásaink vagy korábbi rossz tapasztalataink tükrében vagyunk képesek átélni és az is, amikor teljesen kivetkőzve magunkból reagálunk helyzetekre, amiket aztán utólag persze szánunk-bánunk. Így a 2020-as év eddigi eseményeit látva a valóság önmagában is elég meredeknek tűnik, pláne ha azt egy őrült majom szemén keresztül nézed. Ne pánikolj, csak nyisd fel a szemed!

Mahájána buddhizmus

A majomtudat metaforája a Buddhizmus második nagy ösvényében a Mahájána buddhizmus tanaiban gyökerezik.  Itt egy érdkees videó a buddhizmus ezen ágáról:

Pszichológia

Egyes filozófiai és pszichológiai irányzatok is előszeretettel hasonlítják az Ego-t egy majomhoz. 

Az Ego olyan, mint egy majom, ami épp átkatapultál a dzsungelen.

Mi lehet a megoldás?

Ugye Te sem bántanád szegény majmot? Gondolj bele, hogy nélküle, senki nem ugrándozna gondolatról gondolatra az elmédben. A cél nem a majom legyőzése, hanem, hogy összebarátkozzunk vele. Mivel banánt nem tudunk dobni neki, így az egyetlen út az elmefolyamatok lecsendesítése és az elme folyamatos kondícionálása, hogy a majom olyan irányba ugrándozzon amerre mi szeretnénk haladni.

Légzés

A morajló  majomtudat egyik ismérve, hogy az egyik pillanatban a múlt problémáin mereng a következőben meg már a jövő kérdésein ugrándozik, azonban a jelenben csak igen ritkán pihen meg.  Csupán a légzésünk tudatosításával figyelmünk a  jelenben tartható. A légzés különböző fázisaihoz ugyanis nem társulnak intenzív  érzelmek, így  a majom nem tud mibe kapaszkodni, mikor tovább ugrálna.  A különféle légzőgyakorlatok számos jótékony hatásuk mellett képesek az idegrendszert különböző állapotokba juttatni (például képesek felfokozott készenléti állapotot vagy épp teljes nyugalmat teremteni). Míg itthon sokszor hallani, hogy az embernek előre el van rendelve, hogy hány évig fog élni, addig az Indiaiak úgy tartják csak az van előre megírva, hogy hány lélegzetet kaptunk erre az életre, az hogy hogyan gazdálkodunk vele már csak rajtunk múlik! Napjainkban már egyre több helyen foglalkoznak a légzéssel, számtalan aspektusból vizsgálva azt.

Ha kíváncsi vagy milyen egy relaxációs légzőtechnika, akkor nézd meg Hegedűs Zsófia videóját és tanuld meg, hogyan helyezheted magad könnyedén nyugalmi állapotba.  Ehhez csak arra van szükségünk, hogy a kilégzés fázisait elnyújtsuk, ami azt eredményezi, hogy idegrendszerünk paraszimpatikus állapotba kerül és ezáltal olyan folyamatok kezdődnek meg, mint a pulzusszám csökkenése, a vázizomzat ellazulása vagy a vér mozgása az emésztőrendszerbe . Tökéletes alkalom az ellazulásra.

Koncentráció/Mozgás

Tudatunk  különös mechanikája, hogy képtelen statikusan időzni egy dolog felett, és folyamatosan mozgásban van.  Mintha a majomnak bizonyos időközönként el kellene ugrania a fáról, hogy kinyújtóztassa végtagjait. Ezt a mechanikát kikapcsolni nem tudjuk, azonban arról gondoskodhatunk, hogy a majom mindig ugyanarra a fára érkezzen vissza, egyszerűen csak el kell csípni mikor elkalandozik és visszapakolni az eredeti  fára. Figyelmünk egy pontba való fókuszálásával így  képesek vagyunk arra, hogy egy elmúló tudati kép helyébe ugyanazt a képet helyezzük, így tartva azt figyelmünk  fókuszában. Érdemes tehát a koncentrációnkat is pallérozni és szerencsére erre számtalan  módszer létezik a  ( légzésfigyelés,  gyertyaláng figyelés,  de az is idetartozik, mikor a kosárpalánk alatt készülsz a dobásra vagy amikor a telefonodon nyomkodod a tetrist). 

Személy szerint azokat a módszereket kedvelem jobban, melyek a testemhez és a mozgáshoz kapcsolódnak.  Egyrészt a saját testét többé kevésbé  mindenki ismeri és minden nap használja, ezért oly kézenfekvő ennek segítségével megismerni az elménket is.  Másrészt egy nyugatra született ember számára elsőre teljesen idegen lehet egyhelybe leülni és csendben figyelni a lélegzetét.  Ezért érdemes a mindennapjainkat megfigyelni és bármiben amiben tetten érhető a koncentráció azt abban a helyzetben megfigyelni és fejleszteni. Így szép lassan egyre könnyedebbé válik a gyakorlás és ezzel a könnyedséggel már egy légzésfigyeléses koncentrációs gyakorlat sem lesz olyan idegen.

Meditáció/Jóga

A meditációról sokaknak csak egy teljesen elvont és túlmisztifikált kép alakult ki a fejében, pedig csak egy egyszerű kis gyakorlatról van szó. Nem kell hozzá más csak egy stabil és kényelmes testhelyzet, amiben sokáig tudunk időzni, illetve az, hogy légzésünket harmonizáljuk ( a ki és belégzések hosszát kiegyenlítjük, hogy azok egyenlő hosszúságúak legyenek, így az idegrendszer szimpatikus és paraszimpatikus oldala is  egyensúlyba kerül, az elmefolyamataink pedig lecsendesednek).  Számtalan meditációs módszer létezik, a már említett légzésfigyelés, a hangfigyelés, a különböző látványokra építő változatok vagy  a  beszéden alapuló mantrázás. Nekünk csak ki kell választani a hozzánk legközelebb állót és azt beemelni a mindennapjainkba.

Ebben a kis összeállításban a Jóga a legkülönlegesebb, ugyanis az összes eddig említett megoldást, mely segíthet a majom tudat megszelídítésében magába foglalja.  Több évezredes hagyomány, melynek konkrétan  az egyik legrégebbi definíciója (Patandzsali – Jóga szútrák) is az elme folyamatainak a lecsendesítése.  Egy komplett 8 fokú rendszer, melynek lépcsőin haladva egy sokkal tudatosabb és kiegyensúlyozottabb élet felé vehetjük az irányt. Ezek így leírva olyan nagy szavaknak tűnnek, pedig csak sok kis apróságról van szó, amiből végül valami eszméletlen dolog állhat össze.  Sokáig én is furcsa szemmel néztem a teljesen átszellemülve „tornázgató” embereket, de ma már csak jót mosolygok ezen. Adj neki te is egy esélyt!

Érdekességek

Mielőtt azt hinnétek, hogy a téma nagy szakértőjének gondolom magam, meg a nap 24 órájában full zenben lebegve meditálok, gyorsan leszögezném, hogy ez sajnos nagyon nem így van. Számtalanszor válok én is a gondolataim és érzelmeim rabjává, de már egy ideje figyelem őket és hála a rendszeres mozgásnak, jógázásnak, koncentrációs és meditációs gyakorlatnak már egyre többször vagyok képes kontrollálni azokat. A mai világban egyszerűen szükség van valamilyen önmunkára, ha nem szeretnénk felőrlődni a káoszban. Nem kell mindenkinek meditálni, mantrákat ismételgetni vagy éppen a kertben Tai Chizni, de mindenkinek meg kell találni azt az eszközt, ami segít egyben maradni az életben. Szóval ha megfogott a téma, itt hagyok számodra pár érdekességet, amiknek segítségével mégjobban beleáshatod magad a majomszelidítés rejtelmeibe.

Kérdezz tőlünk bátran, vagy csak oszd meg véleményed a cikkel kapcsolatban!

Kérdezz, vagy mondd el, hogy tetszett a cikk!